17 t/m 19 oktober 2019 | Expo Haarlemmermeer 17 t/m 19 okt 2019 | Expo Haarlemmermeer
Home - zwanger - Zwanger en rugpijn? 8 tips voor verlichting

Zwanger en rugpijn? 8 tips voor verlichting

buikband
Wist je dat 58 procent van de zwangere vrouwen last heeft van pijn in haar rug en aan haar bekken? Deze tips voorkomen en verlichten rugpijn.

Wie zwanger is, draagt 24 uur per dag een klein mensje bij zich. Als er een baby in je buik groeit, beïnvloedt dat de vorm van je wervelkolom. Je rug moet zich namelijk aanpassen aan een lichaam dat snel verandert met een heel nieuw zwaartepunt. 

Soms past de wervelkolom zich wat te gemakkelijk aan deze situatie aan en ontstaat er een houding met een holle rug. Dat kan uiteindelijk tot pijn in je onderrug en bekken leiden. Hormonale veranderingen die soms leiden tot lossere banden kunnen ook rugpijn veroorzaken. Lastig bij dagelijkse activiteiten! 

8 tips voor het voorkomen en verlichten van pijn

1) Regel nummer 1: til geen zware voorwerpen. Zelfs lichte voorwerpen kunnen pijn veroorzaken als je je rug niet recht houdt bij het oppakken ervan. Moet je echt iets optillen? Zorg er dan voor dat je vanuit je benen tilt. Houd je bovenlichaam recht en laat de beweging vooral uit je benen komen.

2) Je rug versterken? Ga voor rustige lichaamsbeweging. Elke dag vijftien minuten wandelen versterkt je spieren en zorgt voor een betere ondersteuning van je wervelkolom.

3) Wil je specifieke spieren efficiënt trainen? Overweeg een trainingsgroep die speciaal bestemd is voor zwangeren, bijvoorbeeld met lichtere activiteiten zoals zwemmen en yoga.

4) Een warm bad helpt! In het water voel je je relatief gewichtloos en daardoor neemt de spanning in je spieren af. Zo kom je tot rust na dagelijkse inspanningen. (PS Maak het bad niet té warm, in het bijzonder aan het einde van je zwangerschap, een bijzonder warm bad kan soms tot weeën leiden).

5) Je kunt ook naar een fysiotherapeut gaan voor een professionele massage (of je partner vragen enkele basistechnieken te leren).

6) Volgens recent onderzoek kan acupunctuur pijn in de lage rug tijdens zwangerschap nog effectiever verminderen dan fysiotherapie.

7) Warmtetherapie kan pijn door spierspasmes en spanning in de lage rug verminderen. Een kruik of hot pack op de spier die pijn doet, geeft verlichting.

8) Bracht het bovenstaande geen verlichting? Dan ben je wellicht geholpen met een zwangerschapsorthese: een zwangerschapsgordel die je helpt je babybuik wat makkelijker te dragen, vooral tijdens die laatste zwaardere maanden.

Een voorbeeld van zo’n orthese is Cellacare Materna: de rugorthesen van dit merk kunnen bij dagelijkse activiteiten ondersteunen en rugpijn verminderen. Het ondersteunt je rug actief door het onderste deel van je wervelkolom en of sacro-iliacale gewrichten te stabiliseren. Zwangerschapsortheses verminderen rugpijn significant en zorgen ervoor dat je actief kunt blijven. Er zijn twee verschillende varianten, op Cellacare-materna.com vind je uitgebreide informatie over de orthese.

Wanneer is het gebruik zinvol? Door een verkeerde houding of verkeerde belasting tijdens de zwangerschap ontstaan aspecifieke pijnklachten van de lendenwervelkolom en in de regio van het heiligbeen. Vooral tussen de vijfde en de zevende maand kan hevige rugpijn optreden. Een ondersteunende orthese kan thuis of op je werk bijdragen aan verlichting.

Vraag advies

Als je af en toe last hebt van lichte rugpijn, hoef je je geen zorgen te maken. Je bent zeker niet de enige. Heb je al langer of veel last? Of ben je ongerust? Breng een bezoek aan een zorgverlener, je verloskundige, gynaecoloog of huisarts bijvoorbeeld.

Kom je ook naar het In de wolken Festival? Daar vind je Cellacare Materna ook! Boek hier snel je kaarten!

Ook interessant?