17 t/m 19 oktober 2019 | Expo Haarlemmermeer 17 t/m 19 okt 2019 | Expo Haarlemmermeer
Home - zwanger - Alles begint met melk

Alles begint met melk

melk

Is melk drinken nou eigenlijk wel gezond? De Nederlandse Zuivel Organisatie geeft hier het antwoord op twee veel gestelde vragen over melk.

Je hoort zoveel verschillende verhalen, is melk drinken nou wel of niet gezond?

‘Melk is goed voor elk.’ Het is een overtuiging die bij veel Nederlanders met de paplepel ingegoten is. Toch lijkt het alsof steeds meer mensen de laatste tijd aan deze uitspraak twijfelen. Is melk drinken wel gezond? Daar kunnen we heel stellig in zijn: ja, melk is onderdeel van een gezond voedingspatroon. Melk zit vol belangrijke voedingsstoffen voor het lichaam. Zo zijn de melkeiwitten belangrijk voor de opbouw van goede spieren. Calcium draagt bij aan sterke botten en een goed gebit. Magnesium draagt bij aan een goed zenuwstelsel en vitamine B12 zorgt onder andere voor de kwaliteit van het bloed en het zenuwstelsel.

Niet overdrijven

Net als met heel veel andere voeding moet je ook het drinken van melk niet overdrijven. Voor volwassenen en kinderen vanaf 9 jaar adviseert het Voedingscentrum daarom 450 ml (3 glazen) melk per dag, voor kinderen tot 8 jaar 300 ml (2 glazen) melk per dag. Bij voorkeur halfvolle of magere melk, vanwege het lagere vetgehalte. Op de verpakking staat altijd duidelijk aangeven om welke soort melk het gaat.

Niet voor elk

De meeste mensen kunnen gerust kiezen voor een voedingspatroon dat melk bevat, maar niet iedereen. In Nederland heeft 2,4% van de baby’s last van een koemelkallergie. De meeste kinderen groeien daar binnen één tot twee jaar overheen. Bij baby’s die borstvoeding krijgen komt koemelkallergie veel minder voor: ongeveer 0,5%. Van de volwassenen heeft minder dan 1% koemelkeiwit-allergie.

In Nederland heeft circa 6% van de volwassenen lactose-intolerantie. Dit is een overgevoeligheid voor melksuiker (lactose) in melk. Ben je lactose-intolerant? Dan is lactosevrije melk een goede vervanging. Dit is in alle grote supermarkten verkrijgbaar. Meestal is het niet nodig om melk helemaal te vermijden. Kaas en zure melkproducten als yoghurt worden bijvoorbeeld vaak wel goed verdragen.

Melk drinken als je zwanger bent? Ja of nee?

Als je zwanger bent, is het belangrijk om gevarieerd te eten. Je helpt hiermee je baby in de groei en ontwikkeling. Het Voedingscentrum adviseert zwangere vrouwen daarom om volgens de Schijf van Vijf te eten. Dit voedingspatroon bevat dagelijks 450 ml melk, ongeveer drie glazen. Kies bij voorkeur voor magere of halfvolle melk.

Foliumzuur en Vitamine D
Tijdens je zwangerschap zijn twee vitamines erg belangrijk: foliumzuur en vitamine D. Deze vitamines vind je van nature in melkproducten. Het is daarom verstandig om ook tijdens je zwangerschap voldoende melk te drinken. Daarnaast adviseert de Gezondheidsraad zwangere vrouwen om 400 mg foliumzuur als voedingssupplement te slikken vóór en in het eerste trimester van de zwangerschap. Vitamine D slikken doe je bij voorkeur gedurende de hele zwangerschap. Melk alleen is niet genoeg.

Calcium
In melk zit calcium. Deze voedingstof heb je echt nodig tijdens de zwangerschap. Calcium draagt bij aan de ontwikkeling van gezonde botten en sterke tanden. Het is daarmee een belangrijke bouwsteen voor jouw lichaam en dat van je baby. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium voor zwangere vrouwen is 1000 mg. In een glas melk zit ongeveer 185 mg calcium. Als je drie glazen melk drinkt, ben je dus al flink op weg. Wel is het belangrijk dat je gevarieerd eet, omdat je meer dan alleen melk nodig hebt.

Wil je nog veel meer weten over melk, voor jezelf of je kindje? Lees dan hier verder.

Ook interessant?