17 t/m 19 oktober 2019 | Expo Haarlemmermeer 17 t/m 19 okt 2019 | Expo Haarlemmermeer
Home - zwanger - 10 redenen om te sporten tijdens je zwangerschap

10 redenen om te sporten tijdens je zwangerschap

sporten

Als je zwanger bent, sport je niet alleen voor jezelf. Je baby heeft er ook baat bij. Maar wat kan wel en wat kan niet? Bewegingsdeskundige Esther van Diepen geeft handige tips voor sporten tijdens de zwangerschap.

Goed voor jou

Sporten tijdens de zwangerschap heeft een flink aantal voordelen. Vrouwen die regelmatig (blijven) bewegen tijdens de zwangerschap hebben minder last van zwangerschapskwalen, slapen beter en komen op een gezonde manier aan (lees hier alles over een gezonde gewichtstoename). Door je spieren en uithoudingsvermogen te versterken, zal je makkelijker blijven bewegen als je buik straks groter en zwaarder is.

Ook blijf je fit tijdens de zwangerschap en komt het goed van pas tijdens de bevalling. Bijkomend voordeel is dat je na de geboorte van je kind makkelijker herstelt en sneller je eigen lijf terug hebt. Lees hier wat je allemaal kunt verwachten van het ontzwangeren.

Goed voor je baby

Door regelmatig te bewegen, zorg je voor een goede doorbloeding naar de placenta en zal de placenta ook aan het einde van de zwangerschap nog uitstekend functioneren. Dit vermindert het risico op chronische ziektes bij je baby in de toekomst.

Sporten heeft óók nog een positief effect op het IQ van de baby. Uit dit onderzoek blijkt dat bewegen tijdens de zwangerschap de ontwikkeling van de hersenen van het kind vergroot. Slim om in actie te komen dus.

10 redenen om te sporten tijdens je zwangerschap

Goede redenen om te (blijven) sporten tijdens de zwangerschap op een rijtje:

  1. Je voelt je gezond en hebt meer energie
  2. Het heeft een positieve invloed op je kind
  3. Het zorgt dat je conditie op peil blijft of zelfs verbetert
  4. Het draagt bij aan een gezonde gewichtstoename
  5. Je hebt minder last van zwangerschapskwalen
  6. Het bevordert een goede nachtrust
  7. Je hebt een beter uithoudingsvermogen voor, tijdens én na de bevalling
  8. Je hebt sneller je eigen lijf weer terug na de bevalling
  9. Het geeft een ontspannen gevoel en een goed humeur
  10. Sporten met andere zwangere vrouwen stimuleert en levert leuke contacten op

Bron: Ouders van Nu

Ook interessant?